Mistet Kvittering – sådan gør du!

Mistet Kvittering

Har du mistet Din kvittering eller bon, som er et bevis for den vare du har købt, så finder du hjælpen her!

ClimAdd

1. september 2021

Din kvittering eller bon er dit købsbevis og samtidig et værdibevis

Når du handler en vare, skal du have til en kvittering eller bon.

Kvitteringen er vigtig fordi den er dit bevis for, at du har købt den vare i hos netop den butik. Du har altid brug for brug for kvitteringen så længe du har varen. Det kan du læse mere om længere nede i teksten.

Men hvad gør du, hvis du har mistet din bon eller kvitteringen er falmet? Få hjælp her.

Reklamation: Her er dine rettigheder

Din kvittering eller bon er dit bevis

Din kvittering er lig værdien på den vare du har købt, når du skal:

  • bytte varen
  • retunerer varen
  • fortryde dit køb, hvis det er muligt (du har ikke fortrydelsesret i fysiske butikker).
  • din vare bliver stjålet
  • går i stykker ved et uheld og forsikringen skal erstatte den
  • du skal sælge den og kan vise hvor gammel den er og hvad den har kostet

ClimAdd din kvittering fremover

Gem alle dine vigtige køb i ClimAdd, hver gang du handler en vare som der er garanti på i mindst 2 år.

Når du står i butikken eller lige har modtaget din vare fra en netbutik, så tag et foto af varen, samt et foto af kvitteringen.

ClimAdd holder styr på både din kvittering og din garanti, helt automatisk.

Hent ClimAdd her

ClimAdd gemmer kvitteringen for dig?

Et foto af kvitteringen er en digital kopi af din bon, og den er også et gyldigt bevis for dit køb. Du skal derfor bruge ClimAdd til at gemme bonen, så teksten er til at læse, og ClimAdd opbevare sikkert kvitteringen for dig.

ClimAdd gemmer kvitteringen. Du kan få brug for den, hvis du en dag skal sælge varen igen, eller hvis du skal have erstatning af forsikringsselskabet.

Din kvittering skal du også bruge, hvis din vare går i stykker, og du vil reklamere over den. Ifølge købeloven har du ret til at klage over varen i 2 år.  

Har varen en garanti, der løber længere end de 2 år, hvor du ifølge købeloven kan klage? Så behold bonen, indtil garantien løber ud.

Kvitteringer har det med at falme

Mistet Kvittering

Kvitteringer eller bonner har det med at falme og blive utydelige. De kan også blive ulæselige hvis de får fugt eller har ligget i en lomme meget længe.

Når du ligger dine kvitteringer ind i ClimAdd, så slipper du for alle disse kedelige oplevelser og samtidig har du et godt overblik over alle dine vigtige køb med garanti

Smart overblik

ClimAdd        ClimAdd

Har du mistet din kvittering?

Større butikskæder og virksomheder kan finde dine køb igen via deres it system. Du kan evt. henvende dig i deres information eller ringe til deres hotline. Du vil dog i nogle tilfælde opleve at det kan tage noget tid for dem. 

Er det over 3 måneder siden du har købt noget eller længere tid siden, så kan det godt blive et større problem for butikken at hjælpe dig.

Kan du ikke finde din kvittering og kan butikken ikke hjælpe dig, så skal du igennem dine kreditkort oversigt, bankkonto udtog eller mails hvis det er netbutikker.

Det kan godt tage lang tid og derfor kan det anbefales at du bruger ClimAdd som automatisk holder styr på alle rettigheder når du har købt en vare med garanti.

Hent ClimAdd her